Pk-yritysbarometrin mukaan 12 % eteläpohjalaisyrityksistä suunnittelee omistajanvaihdosta tapahtuvaksi seuraavan kahden kuluessa. Omistajanvaihdosten näkökulmasta on positiivista, että useissa yrityksissä asiaan aletaan valmistautua riittävän ajoissa.
Yrityskauppaan valmistautumista heikentää usein inhimilliset syyt. Yrittäjä toimii pääsääntöisesti alalla, joka kiinnostaa häntä ja jossa voi toteuttaa ideoitaan ja osaamistaan. Kun toiminnassa on sielu ja sydän mukana, niin siitä luopuminen ei välttämättä tule äkkiä mieleen. Yritystoiminta tarjoaa usein myös ainutkertaisen kumppaniverkoston. Yrittäjäjärjestöön kuuluminen tarjoaa monelle paitsi virkistystä, mutta myös tärkeää vertaistukea muilta yrittäjiltä, ilmaista asiantuntija-apua unohtamatta.
Tulee kuitenkin tilanteita, jolloin yrityskauppaan tulisi ryhtyä suunniteltua aikaisemmin. Äkillisiä tilanteita varten tulisi yrityksessä olla ensiapupakkaus valmiina. Sen vuoksi kysynkin, että kun on ostaja ovella, onko tuotetiedot kunnossa? Seuraavassa mainitsen esimerkinomaisesti muutaman asian, joista ostajat haluavat tietoa yritysostoon valmistautuessaan. Näitä perustietoja olisi hyvä päivittää säännöllisesti yhteen asiakirjaan, jonka voi sitten tarvittaessa ottaa esiin.
Taloustiedot Liikevaihdon ja käyttökatteen seuraaminen. Ostaja haluaa yleensä kolmen viimeisimmän vuoden taloustiedot tutkittavakseen. Valmistaudu kertomaan, mitkä tekijät ovat minäkin vuonna vaikuttaneet myyntiin ja mitkä kulurakenteeseen. Asioitten pohtiminen ostajaa varten auttaa sinua myös liiketoimintasi kehittämisessä.
Sopimukset Asiakkaista kertominen on kauppatilanteessa myyjälle vaikein asia, joka tulee tehdä harkiten. Yrityksillä on kuitenkin myös muita sopimuksia kuten vuokrasopimukset, leasingsopimukset, kiinnitykset ja omistajien keskenään tekemät osakassopimukset, joista tulee kertoa yrityksestä kiinnostuneelle
Henkilöstö Henkilöstön merkitys yrityskauppoihin vaikuttavana tekijänä tulee kasvamaan. Työvoimapulan vallitessa ostaja kysyy varmasti henkilöstön iästä, vaihtuvuudesta, ikärakenteesta ja rekrytointitarpeista sekä henkilöstön osaamistasosta. Vaali siis tarkkaan työnantajamielikuvaasi
Asema markkinoilla Valmistaudu kertomaan yrityksesi markkinaosuudesta; onko laajentuminen/supistuminen tapahtunut maantieteellisesti, onko toimintaa muutettu painottamalla uutta toimialaa tai keskittämällä kokonaan uuteen kasvuaihioon.
Salassapitosopimus Salassapitosopimuspohjia löydät netistä. Pohdi etukäteen ne kriittiset yritystietosi, joita et voi luovuttaa ennen kuin ostaja on allekirjoittanut salassapitosopimuksen. Salassapitosopimukseen ei kannata laittaa asioita, jotka löytyvät yleisistä tietokannoista. Merkittävimpiä yrityssalaisuuksia ovat usein asiakaskohtaiset myyntimäärät ja -katteet. Niitä voivat olla myös tuotekohtaiset valmistusohjeet ja piirustukset.
Toivottavasti näistä vinkeistä on apua oman tuotekorttisi pohdintaan.
Jorma Ranta
omistajanvaihdosasiantuntija
Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät
050 593 9739
jorma.ranta(at)yrittajat.fi
Juttu on tuotettu ja julkaistu Etelä-Pohjanmaan Yrittäjiien omistajanvaihdospalveluiden toimesta.