Jokasafe Oy rakentaa vientiä lujalla otteella 

Vientimarkkinoille on tärkeä lähteä tarkkaan mietityillä tuotteilla, toteaa Jokasafen toimitusjohtaja Ville Sulkakoski. 

Jokasafe Oy,kuvassa Ville Sulkakoski. Kuva: Minna Saloranta

Ville Sulkakoski sanoo, että materiaalit kehittyvät ja käsineet erikoistuvat jatkuvasti. Vientiä kehitettäessä on kuitenkin tärkeä valita, millä tuotteella sitä lähdetään rakentamaan. 

Perheyritys Jokasafe Oy on tärkeä teollinen työllistäjä Evijärvellä ja ainut ammattikäyttöön tarkoitettuja suojakäsineitä valmistava yritys Euroopassa. Muut markkinoilta löytyvät suojakäsineet – myös eurooppalaisten käsinebrändien – valmistetaan Aasiassa. 

Käsineitä käytetään siellä, missä tarvitaan hyvää suojaa kemikaaleja, mekaanista kulutusta tai kylmää vastaan. Aivan uniikkia tuotteissa on rouhepinta, jolla saadaan hyvä pito.  Tämä ominaisuus on vienyt sivutuotteena valmistettavan luistonestomaton erikoisiinkin käyttökohteisiin. Ammunnan olympialaisia seuratessa voi olla varma, että liki jokaisella urheilijalla on asussaan Evijärvellä tehtyjä osia. 

Kasvun askelmerkit 

Viime vuosina yrityksessä on tehty kaksi isoa strategista päätöstä, joilla haetaan kasvua. – Tuotekehityksessä panostetaan kestävään kehitykseen. Viennissä resurssit keskitetään tarkasti puntaroituihin kohdemaihin, joista vallataan jalansijaa täsmätuotteilla, kertoo toimitusjohtaja Ville Sulkakoski.   

Ulkomaankauppaa yrityksessä on tehty 70-luvulta lähtien. Päävientikumppanit löytyvät tällä hetkellä Pohjoismaista ja Euroopasta. Viennin osuus on kivunnut enimmillään puoleen liikevaihdosta.  

– Kotimaa on tärkeä, mutta se, mistä voidaan saada kasvua, on vienti. Tavoitteena on seuraavien 3–5 vuoden aikana kolminkertaistaa myynti Ruotsissa ja Norjassa ja kaksinkertaistaa Pohjois-Amerikassa.  

Markkinointia hyvällä otteella  

Ruotsi ja Norja ovat Jokasafen pitkäaikaisia kauppakumppaneita, ja talvityökäsine on niissä keskeinen vientituote. Siellä kasvua rakennetaan jälleenmyyjäverkostoa kasvattamalla.  Entä miten saada tuntemattomana toimijana jalansijaa Pohjois-Amerikan isolla pelikentällä?  Markkinoita tutkittiin aluksi ELY-keskuksen hankkeessa.  – Se on selvää, että kemikaalisuojalla on turha lähteä kilpailemaan Amerikassa. Sitä voivat tarjota muutkin. Suuri, potentiaalinen kohderyhmä löytyi Pohjois-Amerikan valtavasta kalastusteollisuudesta. Kilpailuvaltti on helppo kiteyttää: – Käsineidemme rouhepinta on se erityinen juttu, mitä ei muilta saa, ja sillä saa liukkaasta kalasta hemmetin hyvän otteen. 

Kontakteja konsultin avulla 

Viimeisten kahden vuoden aikana Pohjois-Amerikkaan on tehty peräti neljä messu- tai myyntimatkaa. Alan suurimmilla messuilla Seattlessa on oltu mukana kahdesti.  

Pohjois-Amerikassa asuvat, suomalaistaustaiset konsultit ovat olleet tärkeänä apuna niin kontaktien ja asiakkaiden etsimisessä kuin jopa aikataulujen sopimisessa. Seuraava askel on palveluvaraston perustaminen.  – Amerikan viennin pullonkaula on se, että uusi jälleenmyyjä haluaa ottaa tuotteita myyntiin aluksi laatikollisen, ei lavallista. Paikallinen palveluvarasto mahdollistaa sopivien erien toimittamisen heille kustannustehokkaasti.  

Sulkakoski sanoo, että Amerikan markkinoilla suomalaisuus on etu. Suomeen ja Skandinaviaan yhdistetään laatu ja luotettavuus. – Tulevaisuuden uhkakuvat huomioon ottaen sijainnistamme tulee entistäkin merkittävämpi kilpailuetu. Covid osoitti, miten haavoittuvia logistiset ketjut ovat. Saatavuuden ja huoltovarmuuden näkökulmasta länsimainen toimija on turvallinen.  Jokasafella Covid ei aiheuttanut viivästyksiä toimituksiin. 

Viennin kehittämiseen löytyy apua 

Muille yrittäjille Sulkakoski haluaa muistuttaa, että viennin kehittämiseen on saatavilla osaamista ja rahoitusta, ja niitä kannattaa hyödyntää.  – Esimerkiksi yritysryhmähankkeiden kautta on hyvä lähteä messuille. Hyödyllisenä hän pitää myös muiden yrittäjien tapaamista vaikkapa JPYP:n matkoilla ja tilaisuuksissa. Hän on itsekin valmis jakamaan vinkkejä ja kertomaan kokemuksistaan.  – Saa soittaa, ja ainahan voi löytyä jotain yhteistäkin yritysten kesken. Amerikan markkinoista kiinnostuneille löytyy vielä yksi täsmävinkki. – Amerikkalainen innostuu ja tekee päätökset nopeasti. On erittäin tärkeää tehdä ostopäätös hänelle helpoksi. Hintatietojen ja tuotteen tarinan ja edut tiivistävän myyntipuheen on oltava aina valmiina.  

Jokasafe Oy, kuvassa Ville Sulkakoski. Kuva: Minna Saloranta

Kilpailuvaltti kourassa. Rouhepinta antaa käsineisiin hyvän pidon. 

Jokasafe satsaa kestävään kehitykseen 

  • Käsineissä käytettävä TopGrip®-materiaali valmistetaan omalla reseptillä. 
  • Vuoden 2024 alussa materiaalin pääkomponentti vaihdettiin kokonaan fossiilisesta puupohjaiseen, uusiutuvaan biovinyyliin, joka valmistetaan puunjalostuksen sivuvirroista.  
  • Parhaillaan testataan toisen raaka-aineen, pehmittimen, vaihtamista ekologisempaan. 
  • Suunnitelmissa on myös vuorimateriaalin vaihtaminen kierrätettyyn.  
Scroll to Top