JPYP:n remmiin on astunut uusi kasvo, Jani Takamaa. Hänen erikoisosaamistaan ovat yritysten kasvun ja kansainvälistymisen kysymykset, joissa hän palvelee JPYP:n asiakkaita. Takamaa toimii myös uudessa JärviseutuGoesSmart-hankkeessa, joka tähtää alueemme yritysten kilpailukyvyn parantamiseen yhtenä keskeisenä osa-alueena kansainvälistyminen.
Takamaa on paljasjalkainen evijärveläinen, jolle alueemme ja sen yritysten kehittäminen ovat sydämen asioita.
Hänellä on taustallaan monipuolinen kokemus yritysten kehittämisestä ja viennin tukemisesta sekä messuista ja messuosastojen rakentamisesta ulkomaita myöten. Omakohtaista tuntumaa löytyy myös yrittäjänä toimimisesta.
Kaikki tämä antaa laajan näkökulman yritysten arkeen ja siihen, mitä ulkomaille suuntaaminen vaatii ja tarkoittaa.
Laaja näkökulma yritysmaailmaan
Viennin asiantuntijana Takamaa on auttanut pohjalaisia yrityksiä urallaan aiemminkin muun muassa Viexpon palveluksessa. Hän siirtyi JPYP:lle Ähtärin kaupungin elinvoimapäällikön tehtävästä, jossa viritti muun muassa vientiä pandojen juurille Kiinaan.
– Urani aloitin tärkkelysperunateollisuudesta. Siinä tehtävässä pääsin viemään perunajauhoja meiltä maailmalle. Perunan kanssa olen ollut tekemisissä myöhemminkin kaskislaisen Weekend Snacks -yrityksen palveluksessa, Takamaa kertoo.
Uralle mahtuu myös vakuutuspuolen työkokemusta, jossa monet Järviseudun alueen yritykset tulivat tutuiksi.
Täyspäiväisenä yrittäjänä Takamaa on toiminut kuusi vuotta kiinteistöhuollon saralla.
– Se, että olen ollut yrittäjänä ”kädet savessa” on tuonut suunnattoman suuren arvostuksen jokaista yrittäjänä toimivaa kohtaan. Hattu nousee päästä yrittäjän edessä, hän miettii.
Kiinnostaako kansainvälistyminen?
Jani Takamaa näkee, että järvipohjalaisissa yrityksissä on paljon kasvun ja kansainvälistymisen potentiaaliaja huikeaa osaamista.
– Jos viennin aloittaminen vähääkään askarruttaa, nyt onkin hyvä aika ottaa yhteyttä ja lähteä selvittelemään, voisiko kansainvälistyminen olla mahdollista, yrityksesi toimialasta riippumatta, hän kannustaa.
JPYP:llä on nimittäin käynnissä JärviseutuGoesSmart -hanke, jonka tavoitteena on tukea yrityksiä kilpailukyvyn ja työn kannattavuuden parantamisessa. Yksi painopistealue on juuri kansainvälistyminen.
– Tavoitteena on, että yrityksille syntyy hankkeessa kansainvälistymisen kasvupolku. Samalla aktivoidaan erilaisia yrityksiä yhteistyöhön ja autetaan niitä löytämään toisistaan kumppaneita, jotta ne voisivat yhdessä hakea kansainvälistymiseen liittyvää yritysryhmähanketta eli yhteistä rahoitusta ulkomaankaupan kehittämiseen.
Ai että meidän firmasta vientiin – no miksei?
Takamaa toivoo, että voi olla auttamassa ja rohkaisemassa kaikkia kiinnostuneita kansainvälistymisasioiden pohdintaan ja selvittämiseen.
– Arjen kiireissä moni ei ehkä ole tullut edes ajatelleeksi, että omalla tuotteella voisi olla kysyntää muuallakin kuin kotimaassa, tai ehkä kansainvälistyminen nähdään vähän peikkona, ja sen vaativat resurssit pelottavat, hän miettii.
Vähintäänkin mahdollisuuksien selvittäminen kannattaa.
– Lopputulos voi olla sekin, ettei ulkomaille suuntaaminen tunnu järkevältä. Sekin on kuitenkin selkeä tieto, joka kertoo, mihin resurssit kannattaa suunnata ja mihin ei.