Think Big! Kasvuyrittäjyyden edistäminen Etelä-Pohjanmaalla -ryhmähanke
Think Big! on Etelä-Pohjanmaan alueen kehittämishanke, jonka tavoitteena on vahvistaa kasvuyrittäjyyden ekosysteemiä painottaen erityisesti vihreän kasvun ja digitalisaation mahdollisuuksia. Think Big! -hanke tukee JPYP:n strategista tavoitetta edistää kasvuyrittäjyyttä ja kasvumyönteistä toimintaympäristöä Järviseudun alueella. Hankkeen toimenpiteet tarjoavat konkreettisia työkaluja ja toimintamalleja, jotka auttavat yrityksiä hyödyntämään vihreän kasvun ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä Hankkeen päätoteuttajana toimii Seinäjoen ammattikorkeakoulu (SeAMK), ja osatoteuttajina ovat Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy (JPYP), Alavuden Kehitys Oy ja Isonkyrön Kehitys Oy.
Tavoitteet
Hankkeen päätavoitteena on kehittää kasvuyrittäjyyden ekosysteemin toimijoiden verkostoitumista ja osaamista.
Alatavoitteet ovat:
- Kasvuyrittäjyyden toimijoiden osaamisen kehittäminen.
- Kasvuyrittäjyyden ekosysteemin verkostoitumisen edistäminen alueellisesti ja kansainvälisesti.
- Kasvuyrittäjyyden edistämiseen liittyvien työkalujen ja toimintamallien yhteiskehittäminen.
- Tutkimustiedon hyödyntämisen kehittäminen
Toimenpiteet
Hankkeen toimenpiteet jakautuvat viiteen työpakettiin, joista JPYP:n osahankkeen toimenpiteet kohdistuvat erityisesti työpaketteihin 2 ja 3. Lisäksi JPYP osallistuu ja tukee työpakettien 1,4 ja 5 toteuttamista.
JPYP osallistuu aktiivisesti hankkeen toteutukseen seuraavilla toimenpiteillä:
- Järjestää alueellaan kolme kasvutyöpajaa tai tilaisuutta.
- Kehittää valittuja kasvutyökaluja yhteensä kymmenen alueen yrityksen kanssa.
- Toteuttaa kahdeksan yrityspilottia, joissa hyödynnetään hankkeessa tuotettuja kasvutyökaluja.
- Tuottaa yhden podcastin ja osallistuu aktiivisesti tutkimustiedon levittämiseen alueensa yrityksille.
Näiden toimenpiteiden avulla JPYP tukee pk- ja mikroyritysten valmiuksia liiketoiminnan kasvun hakemiseen sekä lisää myönteistä ajattelumallia kasvuyrittäjyydestä, kansainvälistymisestä ja oman liiketoiminnan kehittämisestä. Näiden varsinaisten toimenpiteiden lisäksi hankkeelle tehdään erillinen viestintäsuunnitelma, jonka toteuttamiseen JPYP osallistuu roolinsa mukaisesti.
Hankkeen perustiedot
Toteutusaika: 1.9.2023-28.2.2026
Toteutusalue: Alajärvi, Evijärvi, Lappajärvi, Vimpeli ja Soini
Hallinnoija: Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy
Projektikoordinaattori: Maria Ahvenniemi, p. 040 5691 693 maria.ahvenniemi(at)jpyp.fi
ja asiantuntija: Liisa Kuoppala, p. 040 5282561 liisa.kuoppala(at)jpyp.fi
Kustannusarvio: 218 420 €. Ryhmähankkeen kokonaiskustannusarvio 778 563€
Rahoitus: Etelä-Pohjanmaan Liitto
Ohjelma: Euroopan Aluekehitysrahasto, EAKR
Toimintalinja 1 Innovatiivinen Suomi
Erityistavoite: 1.1 Tutkimus- ja innovointivalmiuksien ja kehittyneiden teknologioiden käyttöönoton parantaminen
Julkisen tuen osuus 80 % ( 174 735 €) ja omarahoitusosuus 20 % ( 43 683 €)
Hankkeen verkkosivu
Hankkeen kaikki työkalut ja ohjevideot
Kasvupolkutyökalu on pk-yrityksille suunnattu työkalu, joka auttaa laatimaan konkreettisen suunnitelman kasvun tueksi. Se tukee tavoitteellisen kasvustrategian rakentamista tunnistamalla ja kehittämällä liiketoiminnan keskeisiä osa-alueita aikataulutettujen tavoitteiden avulla.
Kestävän liiketoiminnan kasvukortit
tarjoavat 19 konkreettista kiertotalouden toimintatapaa, niiden hyödyt ja yritysesimerkit Etelä-Pohjanmaalta. Kortit tukevat kestävien ja innovatiivisten liiketoimintastrategioiden kehittämistä sekä aloittaville että toimiville yrityksille kilpailukyvyn ja kasvun vahvistamiseksi.
auttaa yrityksiä tunnistamaan ympäristöhaasteisiin liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia strategian näkökulmasta. Se toimii keskustelun ja ideoinnin tukena, kun halutaan arvioida globaalien trendien ja ympäristömuutosten vaikutuksia liiketoimintaan ja löytää niihin kestäviä ratkaisuja.
auttaa yrityksiä huomioimaan kestävyystavoitteet eri liiketoiminnan osa-alueilla. Työkalu tukee uusien ideoiden ja liiketoimintamallien kehittämistä sekä olemassa olevan toiminnan tarkastelua ja parantamista ympäristön kannalta kestävämmäksi.
tukee pk-yrityksiä markkinoinnin kehittämisessä arvioimalla markkinoinnin johtamista, asiakassuhteita ja brändiosaamista. Työkalu auttaa tunnistamaan kehityskohteita ja tarjoaa käytännön ohjeita kasvua edistäviin toimenpiteisiin.
