Liiketoimintaa uudessa normaalissa
Tausta
Päivämäärä 16.3.2020 muutti monien elämää, erityisen radikaali muutos oli useissa mikroyrityksissä (1-9henkilöä). Liiketoiminta ei sujunutkaan enää totutulla tavalla ja yritys toiminta oli aivan uuden edessä, liikevaihto pieneni ja toiminnan kannattavuudelta meni pohja. Yritystoimintaa jatkaakseen oli mietittävä uusia keinoja ja oli toteutettava toimintaa uudella tavalla. Valitettavan usein liiketoiminnan suunnittelu on kuitenkin näissä pienissä yrityksiä erittäin minimaalista.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on antaa JPYP:n toimialueen mikroyrityksille selviytymiskeinoja edelleen jatkuvaan ja muotoaan muuttavaan
koronapandemiaan ja tuoda lisäksi valmiuksia tulevaan, uuteen normaaliin.
Heille tuodaan hankkeen toimesta keinoja liiketoimintansa analysointiin ja sen pohjalta tilitoimistojen kanssa rakennetun digitaalisen “LT- mallin” myötä
mahdollistetaan yhteistyön lisäämistä ja tiivistämistä yritysten, tilitoimistojen ja rahoittajien välillä.
Toimenpiteet
Hankkeen toteutus- ja toimintatavoissa joudutaan huomioimaan vallitsevan tilanteen rajoitukset. Yhteistilaisuuksien pienentäminen tai korvaaminen sekä yhteydenpidon hoitaminen digitaalisin välinein ja menetelmin on monilta osin välttämätöntä.
Toiminnassa huomioidaan jatkuvuus siten, että hankkeessa mukana olevia yrityksiä opastetaan alueelle hankkeen jälkeen käyttöön jäävän “LT-mallin” käyttäjiksi niin, että siitä tulee heille jatkossa tapa suunnitella ja hoitaa liiketoimintansa toteuttamista.
Tarpeen mukaan hankkeessa yrityksiä ohjataan myös jatkotoimiin kehittämispalveluja tarjoaville tahoille. Hankkeen avulla voidaan tukea myös omistajanvaihdostilanteita sekä ohjata tukalassa taloustilanteessa olevia yrityksiä avun piiriin.
Hankkeessa kartoitetaan alkuun hankkeen varsinainen kohderyhmä, JPYP:n toimialueen mikroyritykset. Tämän jälkeen käydään läpi alueen yritysten kanssa toimivat tilitoimistot, joiden myötävaikutuksella tarkennetaan yritysanalysointia ja tältä pohjalta toimintatapoja yrityksille.
Perustiedot
Toteutusaika: 1.8.2021-30.9.2023
Toteutusalue: Alajärvi, Lappajärvi, Soini, Vimpeli
Hallinnoija: Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy
Projektipäällikkö: Elina Rantalahti
Kustannusarvio: 119.740 €
Rahoitus: Maaseuturahasto Leader- toimintaryhmät: Aisapary ry ja Kuudestaan ry 90% yksityinen rahoitus 10%
Digitaalinen liiketoimintamalli
Liiketoimintaa uudessa normaalissa -hankkeen toimenpiteenä toteutettu digitaalinen liiketoimintamalli kokoaa yhteen yrityksille hyödyllisiä sähköisiä työkaluja oman yrityksen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Valitut työkalut YritysTulkki, OmaYritys-Suomi sekä MicroEntren analyysityökalut tukevat yrityksiä käytännön liiketoimissa sekä kommunikoinnissa esimerkiksi eri rahoittajien kanssa. Valituissa työkaluissa kiinnitettiin huomiota erityisesti siihen, että ne palvelevat eri elinkaarivaiheessa olevia yrityksiä.
Tutustu työkaluihin alla olevien suorien linkkien kautta tai koostusti www.jpyp.fi/palvelut-yrityksille/sahkoiset-palvelut
YritysTulkki
Oma Yritys-Suomi
MicroEntre kasvuanalyysi ja digivalmiusanalyysi