Viisi vinkkiä digimarkkinointiin alueen yrittäjiltä

Edellisessä digitaalista markkinointia koskevassa julkaisussa avattiin tilastoja Järvi-Pohjanmaan yritysten digitaalisen markkinoinnin käytöstä. Tuloksista kävi ilmi muun muassa, että säännöllinen ja aktiivinen digimarkkinointi tuo merkittäviä liiketaloudellisia etuja. JPYP haastatteli viittä Järvi-Pohjanmaalla toimivaa yritystä, ja kokosi yhteen viisi alueellista täsmävinkkiä.

Facebook Liven käyttö jumppien järjestämiseen poiki sekä uusia asiakkaita, että mahdollisti toimimisen poikkeustilanteessa

Koronan puhjetessa keväällä 2020 siirsi Vimpelissä toimiva Fitnesspalvelu Karoliina nopeasti toimintansa verkkoon, sillä normaaleja ryhmätunteja ei saanut enää pitää. Jumppia alettiin toteuttamaan yksinkertaisesti omalla puhelimella käyttäen Facebook Live- ominaisuutta, joten siihen ei tarvittu varsinaisesti uutta teknologiaa tai osaamista.

Karoliina kommentoi, että alussa tuntui erikoiselta puhua puhelimelle ja kameralle, mutta sitten siihen tottui: ”En näe mitä jumppaajat tekee, joten pitää luottaa siihen, että osaan ohjeistaa. Näen ihmisten kommenteista, että ne pääsi fiilikseen!”. Karoliina käyttää suljettuja Facebook- ryhmiä, joihin hyväksytään ne, jotka ovat maksaneet maksun. Toisinaan jumppia näytetään kuitenkin julkisinakin, jotta kaikki pääsevät näkemään, minkälaisia ne ovat.

Sen lisäksi, että livejumpat ovat tuoneet Karoliinalle mahdollisuuden toimia poikkeustilanteessa, ovat ne tuoneet täysin uusia asiakkaita. Jopa 70 % livejumpissa käyneistä asiakkaista ovat sellaisia, jotka eivät ole normaaleissa jumpissa käyneet, ja asiakkaita on nyt ympäri Suomea. Verkossa järjestettävät jumpat mahdollistavat sen, että niihin voi osallistua missä vain – vaikka mökillä.  Tämän vuoksi livejumpat tulevatkin jatkumaan koronan jälkeen jossakin muodossa, sillä niille on selvästi kysyntää.

Vaikka Facebook Live toimiikin hyvin jumppien vetämiseen, voisivat erilaiset alustat toimia paremmin toisenlaisissa valmennuksissa, vinkkaa Karoliina. Esimerkiksi Zoom ja Teams mahdollistavat paremman vuorovaikutuksen osaanottajien kanssa.  

Voit käydä katsomassa Fitnesspalvelu Karoliinan sisältöä Facebookissa ja Instagramissa: @fitnesspalvelu

Visuaalisuudella on väliä – etenkin, kun puhutaan ruoasta

Lappajärven Hotelli Kivitipun ravintolassa hääräilee nykyään keittiömestari Jyrki Linna-Hynnilä. Tärkeäksi osaksi keittiömestarin tehtävää on tullut kuitenkin myös tuoda omat tuotokset maailmalle nähtäville, jossa työkaveri Irina on auttanut tuomaan annokset visuaalisesti esiin, ja jakamaan ne sosiaaliseen mediaan. Jyrki kertookin, että heti aloitettuaan työnsä Kivitipussa halusi hän kokeilla, tuleeko videopätkillä näkyvyyttä. Ne ovatkin saaneet hyvän vastaanoton, ja seuraajamäärät Instagrammissa ovat yli tuplaantuneet sen jälkeen, kun videoita alettiin tekemään.

Jyrki huomauttaa, ettei digimarkkinointia ja videoiden tekoa kannata ottaa vakavasti. Paras tulos tulee, kun tekee rennosti itsensä näköistä sisältöä. Ruoka-annosten kohdalla visuaalisuus on kuitenkin ollut heille tärkeää, joka käy selväksi välittömästi, kun katsoo vaikkapa heidän herkullisia SoMe- tilejään.

Käy tutustumassa Hotelli Kivitipun ruoka-annoksiin Facebookissa ja Instagramissa tunnuksella @kivitippu!

Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin – Instagram- yhteistyö voi auttaa pienellä vaivalla tavoittamaan laajemmin omaa kohdeyleisöä

Personoituja nimilahjoja valmistavalle Sari Luoma-aholle Instagram ja sen muodostama yhteisö on mahdollistanut yrityksen kasvun ja tuotteiden myynnin verkossa. Koska markkinointi vie paljon aikaa ja Sari toimii yrittäjänä vain osa-aikaisesti, on yhteistyöstä muiden Instagram- käyttäjien kanssa tullutkin merkittävä tapa hankkia asiakkaita – se on kuin sosiaalisessa mediassa tapahtuva puskaradio.

Yhteistyön tekeminen tarkoittaa käytännössä sitä, että toinen Instagram- käyttäjä kertoo tuotteistasi/palveluistasi omassa profiilissaan, ja saa siitä korvaukseksi esimerkiksi tuotteen, rahapalkkion tai alennuksen, riippuen tuotteen tai palvelun hinnasta. Mikäli kyseessä on tili, jolla on tuhansia seuraajia, ovat kaupalliset yhteistyöt usein ammatillisia, ja niistä vaaditaan aina rahallinen korvaus. Sen sijaan alkuun pääsee tekemällä yhteistyötä sellaistenkin tilien kanssa, joilla on vain joitakin satoja seuraajia, mutta jonka kohderyhmä on juuri sinulle oikea. Tällaisten tilien takana olevat henkilöt haluavat parhaassa tapauksessa oikeasti tuotteesi, ja voi kertoa siitä aidosti omalle kohdeyleisölleen. ”Useimmiten minuun otetaan yhteyttä ja kysytään yhteistyön mahdollisuudesta, jonka jälkeen päätän tilin sisällön ja seuraajamäärän perusteella, kannattaako yhteistyöhön lähteä”, kommentoi Sari. Yhteistyökumppaneiden kanssa voi järjestää myös arvontoja, jolloin sekä yhteistyökumppani että oma tilisi hyötyy uusista seuraajista.  

Sari kertoo, että tällaisessa markkinoinnissa kestää oman aikansa, eikä kannata odottaa pikavoittoja. Lopulta yhteistyöt ovat kuitenkin kasvattaneet seuraajamääriä, jotka ovat ihan oikeita maksavia asiakkaita. Tärkeintä on tuntea tarkasti oma kohderyhmänsä, ja pyrkiä palvelemaan heitä mahdollisimman hyvin: ”Esimerkiksi minun kohderyhmäni ei ole niin aktiivisesti Facebookissa, jolloin en käytä aikaani siellä olemiseen”, Sari huomauttaa.

Voit käydä tutustumassa nimilahjat.fi- toimintaan Instagramissa: @nimilahjat

Videot ja tarinat toimivat hyvin havainnollistamaan esimerkiksi vaikeasti selitettävien palveluiden sisältöä

Alajärvellä toimivalle FitFactorylle digimarkkinointi on elinehto, ja oikeastaan kaikki markkinointi perustuu siihen. Yrittäjä Tuija Silver-Lager korostaakin, että tärkeintä on tehdä monipuolista markkinointia säännöllisesti eri kanavissa – tähän kuuluvat Facebook, Instagram, sähköpostilistat, verkkosivut ja myös muu perinteinen markkinointi – ”kaikki mikä näkyy ulospäin on markkinointia, mutta digitaalisuus on älyttömän merkittävä”, kertoo Tuija.

Erityisesti Tuija korostaa videoiden ja ”stoorien” eli tarinoiden merkitystä, joilla on helppo avata esimerkiksi, mitä uusi vaikeasti selitettävissä oleva ryhmäliikuntatunti pitää sisällään. Videoilla pystyy myös vahvistamaan omaa asiantuntijuuttaan esimerkiksi pitämällä valmennuksia ja luentoja. Tällaiset keinot sopivat hyvin myös erilaisille aloille – esimerkiksi hyvinvointialalle. Naaman tuominen esille voi tuntua alussa oudolta, mutta lopulta siihen tottuu, ja siitä tulee jokapäiväistä tekemistä. Tuija kertookin, että tarinoita voi hyvin julkaista päivittäin, mutta niissä ei saisi olla aina sitä perinteistä ”osta-osta-osta”- näkökantaa. Sen sijaan tarinoilla voi kertoa yrityksen päivittäisestä tekemisestä, kertoa lisää tuotteista ja palveluista, sekä vastata asiakkaiden kysymyksiin.   

Voit käydä katsomassa FitFactoryn sisältöä Facebookissa ja Instagramissa:

Instagtam: @fitfactory_alajarvi

Facebook: FitFactory

Aktiivisuus ”stooreissa” tekee yrittäjästä helposti lähestyttävämmän ja tutun henkilön, vaikka koskaan ei oikeasti oltaisi tavattu

Evijärven Särkikylässä puulatoja ja muita hirsituotteita valmistavan SödeFixin yrittäjä Anssi Söderling kertoo, että hänen myynnistään noin 80 % tulee sosiaalisen median – Facebookin ja Instagramin – kautta. Erityisen aktiivinen hän on jakamaan tarinoissa päivittäisiä tekemisiään, sekä kuvaamaan erilaisia videoita, joissa näkyy koko valmistusprosessi. Aktiivisuus onkin Anssin mukaan yksi tärkeitä elementtejä hyvän asiakaskokemuksen ja luottamuksen luomisessa: ”Jos ne on seurannut mun tekemisiä, niin naama on jollain tavalla tuttu, vaikkei oikeasti olla ikään nähty. Se pienentää kynnystä ostaa”. 

Anssi vinkkaa lisäksi, että mitä todellisempi ja aidompi tilanne on, niin enemmän ihmiset reagoivat – tällaisiin tilanteisiin ihmiset pystyvät helpommin samaistumaan. ”Stoorissa saa reagointeja tai herättää keskustelua kaikkein eniten ne kuvat tai videot kun jokin asia menee pieleen, jotain hajoaa, hommat vastustaa tai jos/kun kuvassa näkyy todellisuus arjesta ja tekemisestä”, kuvailee Anssi. Siinä missä stooreissa voi kuvailla sitä päivittäistä tekeistä, IG:n feediä ja Facen seinää Anssi pitää enemmän ”näyteikkunana” mistä on helppo löytää kuvia valmiista tuotteist,  ja niissä olevat kuvat on enemmän sellaisia että romut on siivottu pois ennen tuotteiden kuvaamista.

Sosiaalisessa mediassa aktiivisena oleminen on lisäksi laajentanut asiakaskuntaa ympäri Suomea, ja asiakkaita on Oulu-Kuusamo- linjasta Etelä-Suomeen asti. Vaikka SödeFixillä on verkkosivut, on päivittäin aktiivisuus SoMe- kanavissa silti se väline, jolla asiakkaat tavoitetaan parhaiten. Varsinaista maksettua mainontaa ei Anssi käyttänyt vuonna 2020 laisinkaan, vaan kaikki mainonta oli ”orgaanista”, eli luonnollisesti SödeFixin digitaalisten kanavien kautta levinnyttä. ”Esimerkiksi tälle vuotta en ole käyttäny vielä euroakaan markkinointiin (saattaa jopa olla etten käytäkkään) ja minulla on tilauskalenteri täynnä syyskuun loppuun asti jo tällä hetkellä. Toki kotisivuille on domain ostettu ja kotisivuilla muutaman euron kk maksu että sai mainokset sieltä pois”, kertoo Anssi digimarkkinoinnin edullisista kustanuksista. 

Voit käydä katsomassa SödeFixin tekemisiä ja työn tuloksia Facebookissa ja Instagramissa: @sodefix.

Scroll to Top