Hakeyritykseltä löytyi uskallusta isoon investointiin

Markus Välimäki istuu haketusauton hytissä sumuisena marraskuisena aamuna Alajärven Hoiskossa metsäautotiellä. Hän on saanut jo ison kuorman haketta tehtyä vieressä odottavaan aliurakoitsijan hakeautoon. Uusi hakkuriauto silppuaa rangat tehokkaasti hakkeeksi, ja pian kuorma on valmis lähtemään kohti Lehtimäellä odottavaa asiakasta.

Soinilainen Hake- ja Koneurakointi Välimäki Oy tarjoaa asiakkailleen haketuspalvelua.

– Teemme hakkeen asiakkaiden omasta puusta. Hakkuriauto ajetaan asiakkaan puukasan viereen ja valmis hake kuljetetaan asiakkaalle, kertoo Markus Välimäki, joka omistaa yhtiön isänsä Pauli Välimäen kanssa.

Toimintavarmuutta investoimalla

Yhtiön toiminta alkoi vuonna 2013 Markuksen isän maatalousyrityksen kautta. Aluksi haketta tehtiin traktorihakkurilla. Työmaat kuitenkin lisääntyivät ja samalla myös etäisyydet kasvoivat. Pitkiä matkoja ei enää kannattanut traktorin kanssa ajella ja aloitettiin keskustelut hakkuriauton ostamisesta. Osakeyhtiö perustettiin 2018, jolloin hankittiin myös ensimmäinen hakkuriauto.

Ja muutaman vuoden päästä oltiin jälleen investoinnin edessä.

– Työmaita tuli koko ajan enemmän, ja emme enää yhdellä hakkurilla kerenneet joka paikkaan. Uusi kone tuo myös varmuutta työn tekoon ja toimitusvarmuuteen. Tällä hetkellä vanhempi, vuonna 2018 hankittu Scania, on toisena koneena. Näin tuotanto ei katkea missään vaiheessa, Markus Välimäki perustelee investointia.

Markus Välimäki on ollut tyytyväinen JPYP:n Jouko Etulalta saamiinsa neuvoihin ja tukeen investointirahoitushakemuksen tekemisessä. Uudella hakkuriautolla kelpaa paiskia hommia.

Kehittämistukea hankintaan

Uuden auton ja hakkurin hankkimista lähdettiin suunnittelemaan keväällä 2021.

– Tiesimme, että investointeihin on mahdollista saada rahallista tukea ELY:ltä. Rahoitushakemuksen tekemiseen saimme hyvän avun Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelusta Jouko Etulalta. Hakemuksen tekemisessä on monenlaista huomioitavaa. Oli hyvä saada apua, niin tuli sitten kerralla kaikki oikein, kun hakemusta lähetettiin eteenpäin, Markus Välimäki kertoo.

– Investointi oli meille iso. Tällä hetkellä hankittuna yhdistelmä olisi maksanut ehkä noin 700 000 euroa verottomana. Kaupat autosta teimme jo viime vuonna, mutta käyttöön saimme auton nyt syksyllä, hän jatkaa.

Hakkuriauto on rakennettu Volvon runkoon, ja siinä on MUS-MAX hakkuri sekä Keslan kuormain. Kuormaimella syötetään haketettava materiaali hakkuriin. Yhdistelmällä voi tuottaa jopa 300 kuutiota haketta tunnissa.

Hakkeella on kysyntää

Hakepuun kysyntä on kasvanut turpeen käytön vähennettyä merkittävästi. Tämä luo energiapuun valmistajille töitä.

– Meillä tilanne ei ole vielä ihan valtavasti näkynyt, sillä asiakkainamme olevat lämpölaitokset ovat polttaneet haketta tähänkin asti, Markus Välimäki kommentoi. Hakkeen kysynnän hän tietää kuitenkin olevan jatkuvasti kasvussa.

Hake- ja Koneurakointi Välimäen asiakkaat ovat pääsääntöisesti Etelä-Pohjanmaalta, mutta otollinen sijainti maakuntien rajalla on tuonut myös joitakin asiakkaita Keski-Suomen puoleltakin.

– Kyllä me ajamme tarvittaessa kauemmaskin hakettamaan. Joitakin asiakkaita on Pirkanmaaltakin, Markus Välimäki kertoo.

Asiakkaita ovat yritykset, energiaosuuskunnat, lämpölaitokset ja kotitaloudet.

Vieritä ylös