Kestävän matkailun toimintaympäristö Järvi-Pohjanmaalla

Kestävän matkailun toimintaympäristö Järvi-Pohjanmaalla

Tausta:

Hankkeen taustalla on Järvi-Pohjanmaan matkailutoimialan toimintaympäristö on murroksessa. Eteenpäin työntävinä voimina ovat Kraatterijärven Geoparkin saama Unesco Global Geopark –status, Lappajärven kunnan kansainvälisen matkailun avaus yhteistyössä Visit Arctic Coast –verkoston kanssa sekä Soinin erä-, luonto- ja kalastusmatkailun kehittämisen toimenpiteet. 

Tavoitteet:

Hankkeessa kirkastetaan Järvi-Pohjanmaan kestävän matkailun tilannekuva, edistetään pk-yritysten kasvun ja liiketoiminnan kehittämisen edellytyksiä sertifikaattiprosessien käynnistämisen, uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisen kautta. Lisäksi hankkeessa tuotetaan brändikäsikirja -työkalu konkretisoimaan ja jalkauttamaan yhteisesti luotua kestävän matkailun tavoitetta. Työkalu tukee pk-yrityksiä sekä muita matkailun toimijoita verkoston tiivistämisessä sekä yhteisten verkostotuotteiden kehittämisessä. Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat järvipohjalaiset pk-yritykset erityisesti matkailun, oheispalveluiden sekä matkailun liitännäiselinkeinojen osalta.

Toimenpiteet:

Hankkeen toimenpiteet jakautuvat neljään toisiaan tukevaan työpakettiin: 1) Kestävän matkailun alueellinen nykytila-analyysi ja tiekartta, 2) Kestävän matkailun uudet palvelu- ja tuoteinnovaatiot ja yritysverkostot, 3) Kestävän matkailun ja vastuullisuuden sertifikaatit ja 4) Kestävän matkailun brändikäsikirja ja viestintä.

Toimenpide 1: Kestävän matkailun alueellinen nykytila-analyysi ja tiekartta.

Hankeen toimenpiteessä kirkastetaan pk-yritysten ja eri kehittäjätoimijoiden kanssa alueen matkailun tilannekuva, roolit ja yhteinen kehittämistavoite (ydinteemojen ja kärkikohteiden määrittely) sekä laaditaan konkreettinen tiekartta kestävän matkailun edistämiseksi. Nykytila-analyysin tilastollista ja tutkimuksellista toteutusta täydennetään työpajatyöskentelyllä/
tilaisuuksilla (3-4 kpl). Toimenpidettä 1. toteutetaan rinnakkain hankkeen muiden toimenpiteiden kanssa. Toimenpiteen tuloksena syntyy Kestävän matkailun alueellinen nykytila-analyysi (raportti, 1kpl) ja kehittämistoimenpiteiden tiekartta (1kpl).

Toimenpide 2: Kestävän matkailun uudet palvelu- ja tuoteinnovaatiot ja yritysverkostot 
Toimenpiteen 2. tavoitteena on luoda edellytyksiä uuden liiketoiminnan tai jo olemassa olevan liiketoiminnan kasvulle ja kehittymiselle sekä kehittää kestävän matkailun yritysverkostoa. Toimenpiteessä benchmarkataan maailmalta ja kotimaasta 4-5 kestävän luonto- ja
elämysmatkailun tuote- ja palveluinnovaatiota ja tuotetaan benchmarkkaus-raportti. Lisäksi osana toimenpidesttä järjestetään 2-3 innovaatio-/kehittämistyöpajaa pk-yrityksille ja kehittäjätoimijoille. Innovaatio-/kehittämistyöpajojen tavoitteena on katalysoida alueelle uudenlaisia pk-yritysten kestävän matkailun tuotteita, palveluita tai innovaatioita ratkaisuita verkostomaista toimintatapaa hyödyntäen. Toimenpiteen innovaatio- ja kehittämistyöpajojen tulostavoitteena on synnyttää kahdeksan (8) uutta verkostojen ja
innovaatioekosysteemien kehittämää innovaatiota, tuotetta tai palvelua.

Toimenpide 3: Kestävän matkailun ja vastuullisuuden sertifikaatit
Toimenpiteessä alueen pk-yrityksille tuodaan tietoa kestävän matkailun ja vastuullisuuden tuotemerkistä ja sertifikaattiprosesseista infotilaisuuksilla (1-2kpl). Toimenpiteessä kannustetaan alueen yrityksiä käynnistämään sertifiointiprosesseja ja tavoitteena on, että kymmenen (10) pk-yritystä tekee uuden tuote- tai prosessi-innovation esimerkiksi aloittamalla STF kestävän matkailun vastuullisuuspolun tai muun vastuullisuus- tai ympäristösertifikaatin suorittamisen tai kehittää uusia omia tai verkostotuotteita Järvi-Pohjanmaan kestävän matkailun toimintaympäristössä.

Toimenpide 4: Kestävän matkailun brändikäsikirja ja viestintä
Toimenpiteessä toteutetaan alueen kestävän matkailun brändikäsikirja-työkalu alueen pk-yrityksille ja muille matkailualan toimijoille. Brändikäsikirjan tavoitteena on konkretisoida alueen kestävän matkailun vahvuudet ja koota ydinviestit helposti viestittävään muotoon.

Näiden varsinaisten toimenpiteiden lisäksi hankkeelle tehdään erillinen viestintäsuunnitelma,
jonka toteuttamiseen JPYP osallistuu roolinsa mukaisesti.

Perustiedot:  

Toteutusaika:  1.12.2024-28.2.2026

Toteutusalue: Alajärvi, Evijärvi, Lappajärvi, Vimpeli ja Soini

Hallinnoija: Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy

Projektipäällikkö: Ulla Laukkala

Kustannusarvio: 
 100 900 €. 

Rahoitus: Keski-Suomen ELY-Keskus
Ohjelma: Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027
Toimintalinja 7 Oikeudenmukaisen siirtymän Suomi, erityistavoite 7.1
Julkisen tuen osuus 80 % ( 80 720 €) ja omarahoitusosuus 20 % ( 20 180 €)

Kestävän matkailun toimintaympäristö Järvi-Pohjanmaalla -hankkeen logot
Scroll to Top